Sett grenser for skjermbruk, og la barna være kreative. Da vil de klare seg bedre i arbeidslivet, mener kulturarbeider Henriette Elnes Vonen.
-Jeg tror det veldig viktig at barn får TID til å være kreative. At de får tid der det ikke skjer noe, sier hun.
Henriette har jobbet mange år med barn og ungdom innenfor teater og musikk. Hun har en mastergrad i obo, er instrumentalpedagog og korpsdirigent. Dessuten er hun mor til tre barn. I dag er hun kulturskoleinspektør og kulturkonsulent i Nittedal kommune, og lokal koordinator for Den kulturelle skolesekken
Hun har gjort seg mange erfaringer med barn og unge, med hva det er som trigger dem, og hva som ikke gjør det.
-Når barn får tid til å være kreative, er det viktig at de har de riktige tingene rundt seg. Fargestifter, ark, eller garn, eller perler. Sånne ting. Som de kan lage ting av, å bruke kreativiteten.
Men hvis barna sier «jeg vil bare bruke ipaden», hva sier du da?
-Da får man sette grenser, sier jeg da. «Det er greit, da får du 10 minutter til, men så er det stopp på ipad». Så er erfaringen at de sier «Å, jeg kjeder meg fryktelig», men så går det 10 minutter, og de har funnet på noe selv. Når de får tid til å kjede seg, da de finner de på noe.
«Galt» stopper kreativiteten
Når hun jobber kreativt med barn i jobben, er hun opptatt av å unngå båsene «riktig og galt».
-Hvis barnet blåser instrumentet og det sier PIP, da trenger man ikke si at det var feil, prøv heller å spille en fin tone, spill tonen A. Da kan man heller si «Hva kan den lyden være». «En fugl! Som har vondt i halsen!» Jeg prøver heller å la lydene bli ideer, enn at det er noe feil.
Så du lar barna lede?
-Ja, det er viktig, at de skal være deltakende i det de gjør. De kan gjerne komme med ideer sjøl., eller så går runden videre med de andre barna, og hvis de står helt fast, kan jeg komme med forslag, men det er barna som bestemmer til slutt. Slik lager vi en historie.
Jobben krever kreative evner
Henriette tror det er viktig for mennesket å være kreativt.
-Jeg har god nytte av å være kreativ i min egen jobb. Jeg har godt av at jeg ikke alltid kjører meg fast i samme spor, men blir en som finner løsninger på ting. Det er ofte sånn at man må lære seg mye nytt, og det er jo ikke alltid ting blir som man har tenkt, da er det bra å være kreativ, å finne omveier.
Ser du en direkte link mellom å skape med tusj og farger, og det finne løsninger som voksen?
-Ja!. Helt sikkert. At man blir vant til ikke å få alt rett i fanget, men finne ting ut fra sitt eget hode. Og at man ikke er så opptatt av om det er riktig eller galt. Det finnes mange måter å gjøre ting på. Det er lett at man stopper seg selv. Hvis man blir veldig opptatt av alt skal være veldig lært, da er det ikke sikkert at man blir like flink til å finne egne løsninger når man blir eldre heller.
I arbeidslivet endrer ting seg raskt. Det kommer stadig nye måter å jobbe på.
-Kreativiteten gjør at du takler endringer bedre, fordi du har verktøy til å tenke på nye måter. Du er ikke så bundet av faste spør, og blir ikke redd av at ting endrer seg.
-La barna utforske kreativiteten
Skolen skal jo hele tiden ha fasitsvar. Hvordan skal barna klare beholde sine kreative evner?
-Vi må bli flinkere til å la barna utforske, istedenfor at vi penser dem inn på spor. Det har jeg sett som mor også. Det er fristende å si «ikke bruk penselen sånn.» Det er lett å styre for mye. Da mister de interessen. Da får de ikke gjøre det på den måten de har lyst til. Da blir det feil. Og de blir irritert. Det viktigste er at de gjør noe, og at de har glede av det, ikke akkurat hvordan det blir.
Så oppskriften er: La dem kjede seg, la dem finne på noe selv, og la dem holde på.
-Ja, ikke blande seg så mye. Vi voksne må ikke alltid inn og blande oss. Det kommer mye kult av den frie leken! Man kan få utrolig mye gøy ut av barna ved å la dem fortelle, istedenfor å bestemme. De klarer veldig godt å lage den historien selv.
Send meg en e-post, da vel: hakon@sonneland.no