Improguidene er klare til show på Hadeland Folkemuseum lørdag 24. august 2019! Men hvordan kan vi øve på noe som skal være fullstendig improvisert?
Konseptet til Improguidene er dette: Du kommer på Hadeland Folkemuseum, og blir ledet fra sted til sted for å få guiding. Tre guider følger deg på veien.
Men guidene kan ingenting. Vi bare finner på underveis – det er improvisert teater, med teknikker fra teatersport.
Av og til er det en guide som forteller noe. Av og til er det teaterscener hvor du får se historien utspille seg.
Improguidene består av improvisatørene Christina Hvinden og Kristoffer Emil Mørch Amundsen, foruten meg selv, Håkon Forfod Sønneland.
For å forberede oss, var vi på besøk på Folkemuseet, og ble med på en ordinær guidet tur, med flinke Tina Refvik Skedsmo.
Teater uten manus
Dessuten gikk vi rundt på museet og så oss ut steder hvor det kan fungere bra med stopp hvor vi kan spille teaterscener. Vi skal gå fra sted til sted på showet, et slags vandreteater.
Vi aner jo ikke hvor mange som kommer denne dagen, så det må være plass til en god del, slik at alle får sett. Vi har bestemt oss for ikke å bruke mikrofoner, for det blir alltid så mye kluss med teknikk, særlig når vi skal frakte høyttaler. Vi har brukbart stemmevolum, alle sammen.
Selv om vi ikke har manus, er det ikke sånn at vi ikke øver. Vi øver på å improvisere, på å ta andres replikker og bevegelser, og bygge scenen videre.
Dessuten øver vi på teknikker.
Kreativ Bygdebok
Derfor vet vi for eksempel allerede nå at vi skal stoppe ved Dynnasteinen. Der skal jeg lese en hittil «ukjent historie fra Bygdeboka», og Christina og Kristoffer skal spille ut historien.
Men vi aner ikke hva historien skal være, for det er det publikum som bestemmer. Vi ber om en tittel, og det kan være «Da lille Maria lagde Dynnasteinen i barnehagen», eller «Den dagen Oscar fikk Dynnasteinen i hodet».
Så jeg leser for eksempel «Maria kom tidlig til barnehagen, og det var bare vaktmesteren som hadde kommet».
Så spiller Christina kanskje ei lita jente som kommer til barnehagen, og møter vaktmesteren, Kristoffer, som står og reparerer døra.
«Hvorfor lukter du alltid så rart», spør Maria.
«Det er fordi jeg drikker vodka til frokost», svarer vaktmesteren.
Og så går scenen videre, vekselvis med tekst som liksom er skrevet i bygdeboka. (Det er forresten et veldig viktig prinsipp i improvisert teater, at man sier «ja, og…», ikke «nei». Dersom vaktmesteren hadde svart «jeg lukter ikke rart», ville hele scenen stoppet opp.
(Vi aner ikke hva som vil skje 24. august, men det blir helt sikkert ikke historien som startet på denne måten.)
Teknikk: Lappene
Vi har også bestemt at når folk kommer, ber vi dem om å skrive to lapper: På den ene lappen skal det stå typiske ting som en guide sier. På den andre lappen skal det være typiske spørsmål som folk stiller til guiden.
Når vi kommer til dammen nede på museet, skal vi spille en scene. Der er en av oss guide, og en annen en turist. Publikum bestemmer hva guiden skal vise fram (en månestein? Et vikingskip? Traktorer?) Så roper den tredje av oss «Lapp!» Da må guiden trekke en lapp fra bunken med guide-sitater, og bruke den replikken naturlig i scenen.
Når vi øver på denne øvelsen, er det ikke slik at vi prøver å gjette oss fram til hva folk vil si på lappene, og øver på det. For det første ville vi aldri klart det, for det er for mange variabler. For det andre skjer det morsomme når vi møter situasjoner vi ikke har møtt før.
Nevnte vi at det blir ølservering når Improguidene kommer på Hadeland Folkemuseum? Håper du kommer!